Monday, October 6, 2008

Ramadhan: Pulangnya Tetamu Yang Mulia...

Berlalu sudah Ramadhan yang mulia.Pulangnya tetamu yang belum pasti akan kutemui lagi pada tahun hadapan. Di post ini aku ingin berkongsi aktiviti2 menarikku di sepanjang ramadhan yang lepas. Mungkin banyak kekurangan nya dan mungkin ada lebihnya.WaAllahu a'lam...

Apa pun, andai nya ada komen atau nasihat dari pembaca sekalian mohon di sampaikan pada ruang komen dibawah dan diberi tunjuk ajar...



Ramadhan ku disambut dgn program IMPAC.Ia berlangsung selama 3hari 2malam bermula pada 30hbogos hingga 1hb september. Banyak ilmu dan pengalaman dapat ku pelajari dari program ini.







Salah seorang daripada pencaramah yang dijemput ada berkata "diambang ramdhan ini pun korang masih sempat lagi nnak fikir pasal bisness ye"apabila ku fikirkan kembali kata2 itu aku ketawa sendirian.ada betul juga katanya itu.tp aku tidak mahu bercerita panjang tentang prog ni sbb aku sudah pun membuat post yang khas untuk program bertemakan perniagaan ini.anda boleh tekan perkataan 'IMPAC' diatas untuk membajar post tersebut.



BADMINTON & BOWLING

antara aktiviti yang menarik aku lakukan sepanjang ramadhan ini adalah bermain badminton dan bowling.gambar2 aku bermain badminton tidak dapat ditayangkan kerana masalah teknikal.apa pun ramadhan kali ini ku rasai kelainan nya kerana aku selalu bersukan.bersukan pula bukan sikit2.pukul 2pagi pun sangup turun untuk bermain apabila diajak.bukannya apa,untuk pengetahuan anda aku boleh dikatakan tidak pernah bersukan semenjak aku masuk UIA ini.dan hari pertama aku aku bermain badminton ada pada hari npertama di bulan ramadhan selepas selesai program Impac.




























anda dapat saksikan sendiri betapa sakannya "orang" itu bermain bowling sampai jubah yang baru pulang dari solat terawikh pn dia tidak mahu tangalkan.tidak mengapa itu baru lah qudwah hasanah.

dan boleh dikatakan dalam setiap minggu dibulan ramadhan ini mesti ada paling kurang 1 atau 2 hari aku dan rakan2 bermain bowling atau bermain badminton.apa pun bersukan untuk menyihatkan badan adalah digalakkan dalam islam selagi ia tidak bertentangan dengan syarak.



SAMBUTAN HARI MALAYSIA KE-45

15hb september


Tentang sambutan hari malaysia ke 45 ni juga aku sudah postkan pada masa yang lalu.bagi mereka2 yang masih membaca post itu,bukan niat utama ku untuk pergi mendengar ceramah DSAI tetapi untuk mengedarkan risalah Hidayah Center.
















untuk terus ke post itu bolehlah anda tekan di sini.




3R: REMAJA RAI RAMDHAN
Tentang program 3R ini pula, ia merupakan proram anjuran JIM.ia dianjurkan di masjid As-Syakirin, KLCC.program yang berlangsung selama 3hari 2malam ini bertujuan adalah untuk memberi pendedahan kepada para remeja tentang kemuliaan ramadhan dan cara2 unutk beramal di bulan yang penuh barakah ini.














tugas ku pada program ini bukanlah sebagai AJK tetapi hanya untuk menjadi faci untuk sesi Explorace.aku dikehendaki untuk menjaga salah satu checkpoint yang ditempatkan di pintu masuk KLCC yang berhadapan dengan tasik.punya lah ramai orang dikawasan itu.tebal habis muka ku.di tambah pula tugas di checkpoint aku adalah mengedar risalah.


sesungguhnya kita manusia yang lemah dan hanya Dia yang Mha Esa dan Maha berkuasa menetapkan segala2 nya.explorace kami itu hanay berjalan selama 15minit sahaja.kami ditegur oleh pegawal keselamatan di situ dan disuruh berhenti untuk melakukan aktiviti tersebut.maka terpaksalah kami berpindah ke plan B yang sememangnya tidak pernah dibincangkan sebelum program berlangsung.akhirnya semuanya bertukar menjadi "indoor game" sahaja.













and the best part has come.makan!!bukan sekadar makan tapi berbuka puasa di burger king, KLCC.pergh..nikmatnya terasa amat!! hanya Allah sahaja yang mampu memahami apabila setelah kepenatan kita diberi Vanila Coke sebagai upahnya.Alhamdulillah ku ucapkan...




ZIARAH HOSPITAL

Program ini pula adalah prog kerjasama Karisma daerah gombak dan JK khidmat masyarakat JIM.Dan tempat tuju kami adalah Hospital Selayang. Sememangnya sebuah hospital yang besar.

Aku tidak dapat menyatakan jumlah yang tepat jumlah peserta yang hadir pada program ini.tetapi angaran kasarnya peserta wanita lebih 20orang dari UIA manakala peserta lelaki hanya 3orang iaitu nuh, auzan dan aku. sebagai seorang lelaki aku agak kesedihan.kemanakah perginya jejaka tampan UIA gombak?Wallahu 'alam..walaubagaiman sekali pun aku berasa amat bertuah kerana berpeluang untuk menyertai program ini dan berjumpa dengan mereka2 yang memerlukan belas kasihan dan bantuan dari kita...

20hb September

Iftar perdana hidayah center ini juga aku telah letak kan post khas untuk prog ini.ia sebuah program yang menarik dan tujuan adalah sebagai tanda kasih dan ambil berat kita tentang saudar2 baru kita. program ini berkonsepkan makan sambil menderma.dimana para peserta akan membeli kerusi (RM100) atau meja (RM1000) dan sebahagian daripada wang bayaran itu akan diderma kan kepada Hidayah Center sebagai wang ihsan saudara2 baru.














inilah aktiviti ku yang terakhir sebelum mula melangkah pulang ke kampung halaman. aku amat bersyukur kerana ramadhan ku kali ini lain dari ramadhan2 ku yang lepas.

BALIK KAMPUNG...!!

Aku mula pulang ke kampung pada 25hb dahulu.itu pun hampir sahaja aku terlepas tiket. bas.maklumlah ketika musim perayaan ini semua orang mahu pulang ke desa halaman.dan agak malanglah andai terpaksa beraya di kampus.lebih2 lagi bagi diri ku yang yang belajar di UIA majoriti palajar yang ada di kampus ketika hari raya sudah tentu pelajar antarabangsa yang datang dari seluruh pelusuk dunia.sedih bukan kepalang andainya aku terpaksa beraya di sini..


di kampung ku,larkin, Johor bharu, aku banyak menghabiskan kan masaku dengan menolong sudara maraku membuat persiapan hari raya seperti membuat kuih muih dan mengemas rumah.buku ekonomi dan statistik yang ku bawa pulang sekali entah berapa kali sahaja sempat ku buka.tetapi jangan risau amal ibadat di 10hari akir ramadhan tidak jua ku tinggalkan.apa yang menyeronokkan aku telah belajar cara untuk menganyam ketupat.suatu yang baru bagi ku walaupun aku telah lama cuba untuk berbuat demikian.

Ikutkan hati ada lagi ingin ku kongsi kan bersama anda tapi setakat ini dahulu. Nanti kan pula post hari raya ku yang bakal keluar tidak lama lagi.insyaAllah..Akhir kata, semoga Allah merima segala amalan ku di bulan yang mulia ini sebagai ibadah dan amal yang soleh...Sekian


"Ya Allah yang Maha Berkuasa, yang menpunyai seluruh langit dan bumi. Aku memohon pada Mu agar kau terima segala amalan ku di bulan Ramdhan Mu yang mulia ini.Ya Allah yang Maha Pemurah tiada tempat lagi untuk ku memohon belas kasihan selain dari Mu. Kau limpahkanlah hidupku,ahli keluargaku dan umat islam seluruhnya dengan rahmat dan inayah dari Mu yang Maha Agung. Kepada Mu kami meminta pertolongan dan kepada Mu jualah kami kembali."

...::Ameen Ya Rabbal Alamin::...


0 ulasan: