Wednesday, October 8, 2008

Tercemarnya hari yang mulia...

Hari raya hari yang mulia. semua umat islam bergembira.ziarah menziarahi, berjabat mesra bermaaf maafan, sudah menjadi amalan dan adat budaya kamu melayu. tidak kurang juga adat memberi duit raya kepada anak2 menjadi satu tradisi yang membangkitkan lagi suasana kegembiraan.dan sememangnya menjadi satu sunnah Rasullullah untuk bergembira di hari lebaran ini..
~~kubur pahlawan tanah melayu ditanah perkuburan islam Johor Bharu~~

menyebut tentang adat dan budaya ingin sekali aku menyebut permasalahah yang timbul antara adat dan syariah islam.pada aidilfitri,salah satu adat umat melayu adalah ziarah kubur.ziarah kubur ini dibenarkan di dalam islam. Aku juga turut menziarah kubur nenek ku pada 1syawal itu. Menzirahi kubur ini adalah sunnah Nabi saw. Cuma, Nabi saw tidak pernah menzirahi kubur pada hari2 tertentu.Malahan nabi pernah menziarahi kubur pada waktu malam seperti hadith yang diriwayatkan oleh Aisyah r.a.

“Bahawasanya Nabi s.a.w. pernah keluar ke Baqi’ (tempat pemakaman kaum Muslimin), lalu baginda mendoakan mereka.” Kemudian ‘Aisyah bertanya tentang hal itu, baginda menjawab: “Sesungguhnya aku diperintah untuk mendoakan mereka.” – Hadis riwayat Imam Ahmad



::: Bid'ah :::

Jadi, tiada salahnya kita meziarahi kubur nenek moyang kita asalkan tujuannya TIDAK MELANGGAR SYARIAT ISLAM. mengapakah aku menekankan sebegitu rupa?tentu ada sebabnya.tajuk post ku kali ini menyebut tentang 'bid'ah'.adakah anda tahu apa itu bid'ah?


~~'kemeriahan' ditanah perkuburan~~

Dari segi bahasa bid'ah itu adala 'benda baru'.atau dari segi syaraknya ia adalah amalan ibadah tidak pernah dilakukan oleh Rasullullah saw. Amaran nabi :-
من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد
“Barang siapa mereka cipta perkara2 (agama) dari kami yang bukan dari kami maka ia tertolak” (HR Imam al-Bukhari)

“Sesiapa yang berbohong ke atas-ku secara sengaja, maka ambillah satu tempat di dalam neraka.” (HR Imam Muslim).

mungkin ada dikalangan pembaca tertanya2 adakah salah jika mahu menziarahi kubur sedangkan Rasullullah juga pernah melakukannya. Sudah tentu jawapannya tidak salah. Seperti yang ku nyatakan tadi ziarah kubur tiada salahnya. Ia dibenarkan di sisi syarak. Tetapi yang ingin ku nyatakan di sini adalah amalan2 kita ketika menziarahi kubur itu. Tentu anda terkejut dengan kenyataan saya itu.jangan risau. Mari kita selidik dalil2 dan nas2 nya.


::: Ziarah Kubur Pada Hari Raya :::
ada pendapat mengatakan meziarahi kubur pada aidilfitri juga merupakan suatu kesalahan.kerana Rasullullah saw tidak pernah mengadakan hari yang tetap untuk menziarahi.Rasullullah akan menziarah apabila baginda mahu tanpa mengira masa tertentu seperti hari aidilfitri. itu menurut sunnah yang sebenarnya.jadi, janganlah kita menetapkan mana2 hari yang menjadi kemetian untuk melawat kubur walaupun hari raya.tetapi andainya itu sajalah masa yang kita ada untuk menziarahi kubur ia tidak dilarang.dalam erti kata lain menziarahi kubur pada hari raya adalah bukan sunnah dan tidak digalakkan.




::: Membaca Yasin atau Al-Quran Di Kuburan :::


~~yasin dibacakan tanpa nas yang kukuh~~


Antara amalan kegemaran orang melayu ketika menziarahi kubur yang ternyata melanggar syarak adalah membaca surah yasin. Sesetengah orang mengatakan bahawa membaca yasin dikuburan itu boleh berdasarkan hadith berikut:

Barang siapa berziarah ke kuburan kedua-dua orang tua atau salah satu di antara mereka pada setiap hari Jumaat dan membacakannya surah Yasin, maka dia akan diampuni dosanya dan dihitung sebagai kebaikan.”

tetapi yang sebenarnya hadith ini adalah hadith yang tidak sahih.Al-haitham di dalam majma' al-zawaid mengatakan hadith ini lemaah (jld 3, m.s 87, Dar al-Fikr, Beirut). Al-Albani mengatakan hadith ini palsu di dalam al-silsilah al-dhoiefa,(jld 1, m.s. 126 maktabah al-maarif al-riyadh).

Jadi,apakah benar ada kelebihan membaca surah yasin di kubur?jika dilihat kepada hadith2 yang sahih dari Nabi saw kita akan dapati keadaan sebaliknya. sebagai cotoh hadith yang diriwayatkan oleh imam muslim di dalam sahihnya, Nabi saw bersabda :


“Jangan kamu semua menjadikan rumah-rumah kamu seperti tanah perkuburan, maka sesungguhnya Syaitan lari bertempiaran daripada rumah yang dibaca di dalamnya surah al-Baqarah.”

(HR Muslim dan al-Tirmizi daripada hadith Abu Hurairah)

Berdasarkan hadith ini, ia menunujukkan tanah perkuburan bukanlah tempat membaca al-Quran. ini kerana nabi saw telah menyamakan rumah yang tidak dibaca al-quran di dalamnya dengan tanh perkuburan.ini sekaligus memberi isyarat tanah perkuburan itu bukan tempat untuk membaca al-Quran. hadith sahih yang diriwayatkan oleh imam muslimini jelas bertentangan maksudnya denagan hadith yang tidak diketahui darjatnya di atas.

Orang ramai berkata al-quran di baca untuk di sedeqahkan kepada simati.tetapi Imam al-Nawawi r.h pula di dalam Syarah Muslim (jilid 1, ms. 90) telah berkata:

Adapun bacaan al-Qur’an (yang pahalanya dikirimkan kepada simati) maka yang masyhur di dalam mazhab Syafi’i tidak dapat sampai kepada si mati yang dikirim…Sedang dalilnya bagi Imam al-Syafi’i dan pengikut-pengikutnya ialah firman Allah:

“bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya.”

Dan Sabda Nabi s.a.w.:

“Apabila manusia telah meninggal dunia, maka terputuslah amal usahanya kecuali tiga hal iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak soleh (lelaki atau perempuan) yang berdoa untuknya.” – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi.

oleh itu berdasarakn hadith yang telah di kemukakan bahawa kawasan perkuburan bukanlah tempat untuk membaca al-Qur’an sebagaimana di rumah. Menerusi hadis ini juga kita dapat fahami bahawa dilarang menjadikan rumah seperti kuburan yang tidak dibaca al-Qur’an. Jumhur ulamak salaf seperti Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam al-Syafi’i, Imam Ahmad dan imam-imam yang lain melarang membaca al-Qur’an di perkuburan.



::: Menabur bunga di atas kubur :::

~~sebuah keluarga sedang menyiram air dan menabur bunga mawar~~

~~gerai menjual bunga dan air dikawasan perkuburan untuk kemudahan penziarah kubur~~


Dalam hal ini terdapat Khilaf fiqhi (terdapat pelbagai pendapat Imam). Aliran Salafiyya spt Syaikh alUthaymeen (Fatawa alUthaymeen), almarhum Syaykh Ben Baz (Lajnah Daimah), Syaikh Albani (fatawa Medinah & Ahkam alJanaiz # 123) berpendirian keras dgn menegahnya atas alasan bid’ah dan diciplak dari amalan Yahudi-Kristian. Pendapat ini disandarkan kepada alKattabi (Ma’alim asSunnan 1/27) dan Syaikh Ahmed Syakir (syarah sunan atTermidzi 1/103). Syaikh Syakir berpendapat amalan menabur bunga dan meletak kalungan bunga ini diambil dari amalan masyarakat Kristian Koptic di Mesir.


Adapun Lajnah Fatwa alAzhar (pengerusi: Syaikh Atiyah Saqr) berpendapat setelah ditimbang dari dua pendapat yg harus dan haram, dimenangkan pendapat yg mengharuskan kerana terdapat asal dari asSunnah di mana biasa Nabi
saw meletak pelapah tamar dan ranting yg masih hidup di atas pusara (Hadith Bukhari-Muslim). Jika bebunga hidup digunakan mengganti pelepah tamar dan ranting kayu, maka disitulah keharusannya. Tetapi jika karangan bunga itu dari jenis yg mahal atau menyerupai acara kaum bukan Islam, maka ia ditegah.

Sebelum saya akhiri saya ingin menyeru pada seluruh umat islam agar kita kembali kepada Al-Quran dan As-sunnah.dan sunnah2 yang diambil mestilah yang sahih dan boleh diterima semuanya.kebanyakan dari kita pada hari ini hanya mengikut sahaja perbuatan nenek moyang kita tanpa bertanya asal usul sesuatu amalan itu. janganlah kita menjadi pentaqlid buta yang hanya menerima ilmu tanpa mengenal pasti kesahihannya.

Jadi,bagaimana pandangan anda tentang perkara ini?masih berpegang pada sesuatu yang sesat?
Sesungguhnya setiap yang baru itu bida'h,dan setiap bida'h itu sesat dan setiap yang sesat itu tempatnya di neraka.tepuk dada tanya iman sendiri..WaAllahu A'lam..


rujukan:
http://soaljawab.wordpress.com

0 ulasan: