Wednesday, July 1, 2009

bertaubatlah kamu dengan sebenar-benar taubat


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam dan selawat dan salam ke atas junjungan besar para Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul, dan seluruh ahli keluarga dan para sahabat seluruhnya.


Ya Allah Yang Maha Besar, ampunilah dosa-dosaku, dosa-dosa besar ataupun dosa-dosa kecilku, yang jelas ataupun yang samar, yang aku ketahui ataupun yang tidak aku ketahui sesungguhnya Engkaulah yang Maha mengetahui akan sesuatu dan Maha Pengampun.pada Mu aku sembah dan pada Mu jua tempat ku memohon pertolongan.


Ya Allah Ya Tuhanku, ampuni juga dosa-dosa ibu bapaku, sesungguhnya mereka telah membesarkan aku dengan penuh kasih sayang, rahmatilah mereka, kasihilah mereka seperti mana mereka kasih padaku semasa aku kecil.


Ya Allah, ampunilah dosa-dosa abang dan adik-adik ku, ampuni jua dosa-dosa kaum kerabatku, dan semua sahabat-sahabat dan teman-teman seperjuangan dan seluruh kaum muslimin yang masih hidup ataupun yang sudah meninggal dunia.

Ya Allah, aku hamba Mu yang lemah merayu memohan ampun dan maaf dari Mu yang Maha Sempuna dan Maha Mulia.Ampunilah aku dari segala dosa-dosa ku yang lampau dan akan datang.

Ya Allah, aku menghadapi hari ini dengan bersaksi terhadap-Mu, dan terhadap para malaikat pemikul Arasy, dan para malaikat-Mu dan setiap makhluk-Mu, bahawa Engkau merupakan Ilah yang benar dan Nabi Muhammad ialah hamba-Mu dan utusan-Mu.(Riwayat Al-Tirmizi)

Ya Allah, sesungguhnya kami memohon perlindungan-Mu daripada kelemahan,kemalasan, sifat pengecut, kedekut, nyanyuk, dan azab kubur.Ya Allah, berikanlah ketakwaan kepadaku dan sucikanlah ia, kerana Engkaulah sebaik-baik Tuhan yang menyucikan, Engkau pelindung dan memeliharanya. Ya Allah, aku memohon perlindungan-Mu daripada ilmu yang tidak bermanafaat, hati yang tidak khusyuk, nafsu yang tidak puas dan doa yang tidak dikabulkan.(Riwayat Muslim)



Wahai tuhan yang membolak balikkan hati, teguhkanlah hati-hati kami kepada agama-Mu(riwayat Ahmad & Al-Tirmizi), dan jangan kau pesongkan hatiku setelah kau memberi petunjuk kepada ku, kurniakanlah aku rahmat dari sisi-Mu dan sediakanlah petunjuk untuk ku dalam menyelesaikan urusan ku.(Tafsir Ruhil Ma'ani' tafsir ayat 10 surah al-Kahfi)


Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. wahai Tuhan kami, berilah ampun bagiku da kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan.(surah ibrahim:40-41)


Wahai Tuhan ku, aku telah menganiaya diri aku sendiri dan Engkautidak mengampukan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya jadilah kami daripada orang yang rugi. (surah al-A'araf:23)

Berikanlah aku rezki dan kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan periharalah kami daripada azab neraka.(surah al-Baqarah:201)

Maha Suci Engkau, Tuhan yang Maha Agung dan salam sejahtera keatas para Rasul dan segala puji-pujian hanyalah untuk Engkau, Tuhan sekalian alam.

Ameen Ya Rabbal Alamin



beberapa petikan doa diambil dari buku Doa & Zikir Harian

disusun oleh Ust. Haji. Zahazan Mohamed

2 ulasan:

Danial Izzat said...

ana suka la posting yang ini..

auz88 said...

mmg patut pn..msti bnyk dosa ni..opsss..hehe..

sme2 la kite muhasabah diri dan bertaubat ke atas segala kesalahan.sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun...dan marilah kita mengamalkan doa2 dari sunnah yg sahih dan doa2 dari al-quran yang sememangnya tiada yang lagi benar berbanding dengan nya..