Thursday, June 11, 2009

Kau pergi dulu dari ku

11 jun 2009


8.07 am

telefon bimbit ku yang semakin uzur itu berdering menandakan ada pesanan ringkas yang memasuki peti masuk pesanan.deringan yang nyaring itu mengangu aku yang masih dalam khusyuk dalam lena selepas subuh.suatu tabiat yang ku akui tidak berapa elok. namun, pesanan ini ku dapati agak berbeza dan agak menyedihkan. ia dari nombor yang tidak ku kenali.
" slm n slmt pg smua.br sj dikejutkan dgn berita pemergian shbt kt, saudara ammar zulkifli (ketau pelajar '00)..beliau t'libat dlm kemalangan d mesir bbrapa jam yg lalu. jd, sama2 kt berdoa utkkesejahteraan beliau dan moga2 dosa2 diampuni dan tdk lupa juga buat kita smua yg msh hidup -hrp maklum"
ia merupakan pesanan makluman tentang pemergian seorang sahabat lama ku yang di waktu sekolah rendah ku, Ammar Bin Zulkifli.


-ammar berada pada kedudukan ke-7 dari kiri duduk-

-aku berdiri paling atas paling hujung sebelah kanan-
gambar ketika darjah 4, di SRI Aman

sejurus sahaja aku membaca pesanan itu, aku tersentak.terbayang semua kenangan silam suka ria bersamanya.masih jelas diingatan ini.masih jelas saat kami sekelas berkejar-kejaran di diwaktu sekolah dulu.sungguh syahdu hati ku untuk menerima tamparan hebat itu.tetapi apakan daya, itu kehendakNya yang Maha Esa. ku menyangka pesanan itu hanya pesanan gurauan tetapi siapakah sekejam itu untuk berbuat demikiam.beberapa minit kemudian satu pesanan lagi singgap ke telefon bimbit ku. dan aku baru aku pasti ia benar.ia sebuah berita dari jauh nun di tanah arab, mesir.dalam pesanan itu dan khabar berita dari sahabat-sahabat yang lain, dikatakan kemalangan jalan raya telah menimpa dia beserta 4 orang lagi sahabat yang menuju ke tempat untuk melakukan 'survey' bagi sebuah program kelompok tahun mereka.

baru beberapa hari yang lepas aku mengeluarkan post yang ku dedikasikan buat semua sahabat ku yang berada diperantauan menuntut ilmu. tidak pernah ku sangka hari ini akan tiba. mungkin ia suatu petanda dari Nya yang Maha Mengetahui.Waallahu 'alam.


walauapapun, islam mengajar kita agar tidak terlalu sedih atas setiap pemergian.hidup perlu diteruskan.sedih,tangisan,terikan tidak mampu memulangkan mereka yang telah pergi dahulu.hanya sekalung doa dari hati yang tulus sahaja yang mampu ku panjatkan agar dirinya ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan bertaqwa..amin ya rabbal alamin.


wajah cerianya

dedikasi buat Allahyarham Ammar bin Zulkifli
semoga berbahagia disana.

"Every soul shall have a taste of death: and only on the Day of Judgment shall you be paid your full recompense. only He who is saved far from the Fire and admitted to the Garden will have attained the object (of Life): for the life of This world is but goods and chattels of deception."
( Aali Imran: 185)


3 ulasan:

zahidzuhri said...

moga kita nanti sudah bersedia bila dijemputNya...hidup mulia atau mati syahid...amin... :)

Ahmad Usamah said...

yoosh!!!
insyaAllah...

Nor Athirah bt Md Sharif said...

al-fatihah ...