Friday, June 5, 2009

Di Hari Lahir Ku...(^_^)

4hb Jun 2009...

Muhasabah ku...(~_~)
tarikh keramat ini merupakan ulang tahun kelahiran ku yang ke-21.ini bermakna aku sudah hidup dunia ini selama 21tahun.pergh..betol la kata Dia yang Maha Esa di dalam kitabNya yang mulia:
"Demi masa(1), sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian(2),.."


sejenak ku melontarkan minda ku beberapa tahun kebelakang bagi mengimbau kembali zaman kanak-kanak ku dan zaman remaja ku.hmm..terlontar pertanyaan ini dalam benak fikiran ku "apakah selama 21 tahun ini sudah ku habis kan dengan penuh rasa kesyukuran?, apakah selama 21 tahun di dunia ini aku telah habiskan sebagai hambaNya yang soleh?, apakah selama 21tahun ini aku telah habiskan dengan berbakti dan kepadaNya?"...mungkin ada sebahagian daripada waktu itu, ataupun hanya beberapa jam atau pun minit sahaja..Astagfirullah..sungguh derhaka diri ku ini...Ya Allah, ampunilah hambaMu yang hina ini...dapat ku rasakan bahawa diri ini masih belum memenuhi syarat yang ditetapkan dalam sambungan surah surah Al-Asr :



" ..kecuali mereka yang beriman dan mereka yang menyeru kepda kebenaran dan menyeru kepada kesabaran(3)"



apa pun, hidup ini masih belum berakhir.semoga aku dapat menghabiskan sisa-sisa baki hidup ini dengan penuh rasa kesyukuran terhadapaNya,semoga aku dapat jalani hidup ini sebagai seorang hambaNya yang soleh dan musleh, dan semoga dapatku akhiri sebagai pejuang di jalanNya.semoga kurniaan lebihan hidup ini dapatku manfaatkan secukupnya..insyaAllah.

Sambutan yang menjadi kenangan...(^_^)
pada malam ambang 4hb itu aku menghadiri mesyuarat E-Fest '09.bagiku ia hanya seperti malam-malam kebiasaannya.dan lebih kurang pukul11.30 malam aku bersama sahabat ku, aziz bergerak pulang ke mahallah(asrama).kami singgah ke kafeteria mahallah faruq untuk membayar hutang makan malam yang belum ditunaikan pada malam itu.di kafeteria itu aku sedang bertikam lidah di alam cyber dengan salah seorang kakak senior ku yang ingin keluar 'dating' berdua-duaan dengan seorang sahabatnya yang tidak ku kenali.puas aku menasihatinya namun bak kata orang 'masuk telinga kanan, masuk telinga kiri'.

walau bagaimana pun, tepat jam 12 tengahmalam telefon bimbit sony ericson k750 ku diserbu bertalu-talu oleh ucapan selamat hari lahir ku.bermula dari kakak ku, kak huda dituruti oleh aziz dan sahabat-sahabat yang lain. aku kehairanan.kerana tidak kesemua sahabat-sahabat ku itu tahu akan hari kelahiran ku.setelah beberapa lama baru kesedari bahawa aziz lah punca segala-segalanya.die telah menghebahkan kepada semua rakan-rakanku tu. dia sebenarnya telah merancang untuk mengadakan 'birthday party'ku pada malam itu. akhirnya aziz, syukur dan ashraf yang bersamaku pada malam itu menyanyikan lagu selamat hari lahir diluar kafeteria berbumbungkan langit(romantik la konon-kononnya..huhu). agak jarang hari lahirku disambut. namun malam yang penuh kesederhanaan tetap menjadi memori hidup ku.

pada keesokan harinya, naqib usrah ku pula membelanja ku makan tengahari dan sepotong kek coklat(sedap2.. :D hehe). pada malamnya pula rakan-rakan usrahku termasuk naqibku mengajakku untuk bermain sukan bowling di Flamingo superbowl, ampang.sudah agak lama tidak ku bermain sukan itu. pada malam kak huda, kak yati(kembar kak huda) bersama hidayah, sahabat mereka menghadiahkan ku Snack Plate, KFC. tetapi, oleh kerana aku sedang bersama rakan-rakan seusrah ku itu mereka terpaksa menberikannya pada esok pagi.

begitulah aku menghabiskan ulang tahun kelahiranku yang ke-21 ini. banyak ucapan selamat hari lahir yang ku terima. antaranya dari seorang sahabat lama dari sekolah menengah ku yang sudah lama tidak ku hubungi.sangat gembira hati ini apabila dapat berhubung dengannya kembali.namun, banyak perkara sudah berubah.ku doakan dia bahagia dengan hidupnya.insyaAllah..

di kesempatan ini, aku ucapkan jutaan terima kasih buat semua sahabat-sahabatku yang masih mengingati hari yang berbahagia ini. semoga Allah memberkati kalian semua..wallahualam..(^_^)

10 ulasan:

zahidzuhri said...

happy belated birthday!!rupa2nya anta birthday aritu,tak cukup ta'ruf lagi kita ni akhi :D

auz88 said...

haha..yelah..nti kalu enta nk taaruf dgn ana bgtau je bile enta nk blnje ana.ana on je..hehe

Danial Izzat said...

wah..dah 21 dah..boleh buat laki org dah ni..hehe

auz88 said...

hehe..btol2..ade calon?
hahha

zahidzuhri said...

tapi arini anta kena belanja ana dulu,heheh...tau tak kenape?

auz88 said...

knape bro?
jgn nk kene kn ana eh..huhu

Arra JaSmY said...

Happy belated birthday usamah..moga panjang umur and dimurahkan rezeki ya...
senyum2 selalu..=p

auz88 said...

tq.arra...may Allah bless us all.. :D

SyaHeeDaH Al-ImaN said...

Salamm...
Sorry lambat wish. bkn bererti tak igt (errr, tak tau je. haha)

Selamat menjejaki umur 21 :)
Semoga menjadi sehebat pemuda Sultan Muhammad Al-Fateh. Seberani Ali, sebijak ghulam...
Dan muga berjaya dunia akhirat!

auz88 said...

syukran ya ukhti iman...
xpe.no problem..n tq utk doa tu..amin2..doa yg penuh bermakne.terharu betol..cewah..haha