Saturday, December 19, 2009

Mengapai Mentari, Mengecap Ketenangan (2)

Post ini merupakan sambungan daripada post yang sebelum ini iaitu Mengapai Mentari, Mengecap Ketenangan (1). Ia berkaitan rehlah yang aku dan sahabat-sahabat telah aturkan.


Seperti kebiasaan rehlah-rehlah yang lain. Ia bertujuan untuk mengikat silaturrahim agar ia semakin ketat dan utuh. Agar ia terus bertahan lama hingga membawa kesyurgaNya..Ameen InsyaAllah...


Bermula seawal 7.30 pagi yang indah 12hb Dis 2009 iaitu hari sabtu lepas. Rombongan berkumpul di tangga besar kebanggaan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan menikmati sarapan pagi. semuanya berjalan agak lancar pada pagi itu kecuali aku yang agak kelewatan untuk bangun pagi itu. Tetapi syukur padaNya, aku masih sempat untuk menyertai rehlah ini walaupun sudah di tinggal konvoy. Kebetulan pula ada salah sebuah kereta jawatan kuasa rehlah yang bergerak agak lambat yang masih tidak jauh dari kampus. Apapun, semuanya selamat sampai ke destinasi yang dituju.


-keindahan cipataan Ilahi-

SubhanAllah...hanya satu perkataan itu saja yang terucap setelah kaki menjejakkan kaki ke kawasan air terjun itu. Sungguh indah alam ciptaanNya! Sambil berukhwah, kami mentadabbur alam ciptaan Ilahi. Sesunggunya, Engkau Maha Kaya.


Kumpulan konvoy telah pun samapi lebih kurang 15minit sebelum ketibaan ku. Setelah aku tiba mereka sudah pun memulakan permainan air di ketuai oleh penyelaras program iaitu Aliff. kami hanya sempat bermain 2 permainan iaitu bola air dan permainan naga.

-permainan Naga Air-

Selepas itu kami teruskan sesi taaruf di tepi air terjun. Sehinggakan kami terpaksa menjerit untuk berkata-kata di sebabkan bunyi air yang kuat.

Setelah penat mandi dan bermain air, kami bersiap dengan pakaian kering. Sambil menunggu makanan tengahari kami teruskan acara dengan mendengar sedikit pengisian daripada Akhi Hamka (Engineer) dan Akhi Fazdil (Master Engineering Automotive).

-khusyuk mendengar pengisian-


Alhamdulillah, perut yang kelaparan selepas penat bermain air telah diisi dengan nasi berlaukkan ayam kari. Kami menjamah makanan tengahari itu di dalam dulang.

Kumpulan rombongan lelaki bergerak pulang dahulu manakala rombongan perempuan masih belum selesai dengan aktiviti mereka. Aku, Marwan, Muaz dan Rahman diminta untuk pulang bersama-sama mereka.

-pose sebelum pulang-

Aktiviti yang ringkas tetapi padat dengan ukhwah dan pengalaman baru. Inilah salah satu cara yang kami anjurkan demi mendekati hati-hati yang dahagakan kasih sayang Sang Pencipta. Semoga langkah yang diatur akan terus maju tanpa henti walau duri menusuki kaki.


-peserta-peserta rehlah-

Waallahu 'alam.. (^^,)

gambar kredit kepada Akhi Zahid Zuhri

syukran akhi .. :)

2 ulasan:

.TYRA. said...

aq taw tmpt ni!ulu yam
baru g ari2.
aq de gak pic kat tangge tu ahahaha
best!cme xlarat naek tngge!

Ahmad Usamah said...

owh yeke..
baguih la tu..
aku tau ni msti yg ko ckp pegi mandi sampai sakit mata tu kan??
ntah pegi dgn sape la tuh..hheehe :P